11. feb. 2014

Grønnsakhage

Åsly skole har lagt faget mat og helse til 6. trinn og 9. trinn. Dette er et prosjekt som lærerne på 5. trinn starter opp våren i 5. og sluttfører høsten 6. trinn.
 Årets 6. trinn gjennomførte ikke setting av garn og innleiing av kokk. Dette er en mulighet som kan gjennomføres av klasser senere år. Skolen leier et naust der elevene disponerer garn og andre fiskeredskaper.
 


























Samarbeidspartnere
Lokalt gårdsbruk
Bogrønt gartneri leverer grønnsaksplanter
Lokale pensjonister hjelper oss med garnsetting og garnrensking

Gjennomføring:
Økt 1: Klassen deles i 4. Lærere blir med gruppene ned på Gartneriet for såing av grønnsaker.
De tre andre gruppene er på skolen og gjør følgende:
1) Gjøre ferdig vinduskarmer
2) Utlevert prosjektbok: Lage forside med navn, skriv logg fra dagen og ha med en tegning sompasser til. Les om de ulike grønnsaker og urter som du har eller skal så. Skriv faktasetninger og tegn grønnsaken/urter. Hva slags stell og vedlikehold krever planten? Når kan du regne med å høste av denne planten? Kjenner du til noen retter vi kan bruke denne planten til? Hvilke næringsstoffer og mineraler inneholder denne veksten? Finn det engelske navnet på hver av artene. Hvor lang er vekstperioden? Tekstoppgave i matematikk. Hva kan du gjøre for å unngå fluer og uønskede insekter på plantene?
Økt 2:  Sykkeltur til Aasan Gård: Laging av grønnsakshage/ utplanting av det vi har sådd. Felles sykkeltur, gjennomgang av sykkelregler. Utplanting av grønnsakene som ble sådd på Gartneriet.
Økt 3 og 4: Sykkeltur til Aasan der vi luket i åkeren. 
Økt 5: Innhøsting av grønnsakene. 
Økt 6: Laget grønnsakssuppe på skolekjøkkenet i mat og helse-timene. Suppa ble så fraktet til Aasan gård, hvor foreldrene hadde arrangert en foreldre/elevkveld med suppespising og natursti. 

Gjennomføringen av prosjektet innlemmer alle grunnleggende ferdigheter:
Hva skal vi plante: Poteter, gulerøtter, brokkoli, purreløk, løk, blomkål og kålrot. Basilikum, timian, oregano, koriander, dill, gressløk
Matte: Regne med oppskrifter, målenheter, priser, gjøre overslag/beregning av avling
Norsk: Lesing, sakprosa, lage prosjektbok med bilder, logg, oppskrifter, utregninger/overslag
Digitial kompetanse: Finne oppskrifter
Engelsk: Brevvenner: oversette en oppskrift på noe de lager til engelsk. Skriv/lage på pc og sende som brevpost til USA
Skyping: Fortelle/beskrive kort om opplegget på engelsk
Naturfag: Undersøke og beskrive faktorer som påvirker frøspiring og vekst hos planter, undersøke og beskrive blomsterplanter og forklare funksjonene til de ulike plantedeler, fotosyntesen
Kroppsøving: Sykling i nærmiljø, trafikkregler, utholdenhet
Mat og Helse: Lage trygg og ernæringsmessig god mat, og forklare hva slags plass de ulike matvaregruppene har i kostholdet, følge oppskrifter, diskutere hva mattrygghet og trygg mat innebærer, lage mat i naturen og bruke naturen som ressurs, og utvikle, lage og presentere et produkt
Kunst og Håndverk: Lage hyller til vinduskarmene, designe etiketter for evt salg av krydderurter

Kontaktperson: Trude Dahl