Vi har gjennomført opplegget «Bygg ei bro!» i 6.trinn på Åset skole i Åfjord. Vi brukte kompetansemålene etter 4.trinn som mål for opplegget. Sentralt i opplegget står styrkeforholdet mellom trekantformasjoner og firkantformasjoner.
Gjennomføring
Organisering: opplegget ble gjennomført i grupper, med fremføring og testing av konstruksjonene i slutten av perioden. Løpende skriving av loggbok for arbeidet.
Tidsbruk: 3 timer naturfag og 1 time matematikk.
Vurdering: kriteriebasert vurdering, med kriterier utarbeidet felles før aktiviteten.
Aktuelle kompetansemål i læreplanen:
Læreplan i naturfag (etter 4. årstrinn)
Teknologi og design: planlegge, bygge og teste enkle modeller av byggkonstruksjoner og dokumentere prosessen fra idé til ferdig produkt med tekst og illustrasjoner, beskrive konstruksjoner og diskutere hvorfor noen konstruksjoner er mer stabile og tåler større belastning enn andre, gjenkjenne og beskrive bærende strukturer i ulike byggverk i nærmiljøet