Entreprenørskapsplan Fosen






















28.9.2012

1. Definisjon:

"Entreprenørskap er en dynamisk og sosial prosess, der individer, alene eller i samarbeid, identifiserer muligheter, og gjør noe med dem ved å omforme ideer til praktisk og målrettet aktivitet, det være seg sosial, kulturell eller økonomisk sammenheng."
EUs ekspertgruppe 2001

Entreprenørskap er en arbeidsmetode skolene bruker i elevenes opplæring.
Arbeidsmåten kjennetegnes ved at den:

  • stimulerer elevenes kreative evner
  • gir elevene ei praktisk tilnærming til opplæringa  
  • sikrer elevene god kunnskap om lokalsamfunnet
  • inspirerer elevene til å se muligheter – og å gjøre noe med dem



2. Målsettinger:

Entreprenørskap er en grunnleggende kompetanse kommunene på Fosen ønsker å ha et særlig blikk på for at befolkningen skal utvikle livskraftige og fremtidsrettede samfunn. Evnene til å se mulighetene i omgivelsene, og ha kompetansen til å gjøre noe med dem, skal også være en drivkraft i utvikling av kultur, næringsliv og samfunn. 

  • Elever på barnetrinnet skal utvikle evne til å stole på seg selv, ta ansvar, tillate seg å prøve og feile og utvikle kreativitet og forskertrang
  • Elever på ungdomstrinnet skal utvikle ferdigheter som idéutvikling, problemløsing, beslutningstaking, gjennomføring, evaluering og nettverksbygging
  • Elever på begge hovedtrinn skal få øvelse i entreprenørskap som kan munne ut i elevbedrifter
  • Entreprenørskap skal knyttes opp mot fag både på barnetrinnet og ungdomstrinnet og skal bidra til at alle elever får tilpassede arbeidsoppgaver og muligheter til å nå læringsmålene
  • Entreprenørskapsarbeidet skal synliggjøres i forbindelse med lokale presentasjoner, gjerne knyttet til de videregående skolene. 



3. Ansvar og forpliktelser:

Det skal opprettes et "Entreprenørskapsnettverk Fosen", som skal være et forum for utvikling og synliggjøring av det entreprenørskapsarbeidet som foregår i skolene på Fosen til enhver tid. Nettverket består av en skoleleder og en lærer fra hver fosenkommune. Nettverket møtes 2 ganger årlig.

Rektor skal sørge for at entreprenørskapsarbeidet blir synliggjort i klassetrinnenes årsplaner og arbeidsplaner.

Oppvekstsansvarlig i kommunen skal se til at skolene arbeider med entreprenørskap i tråd med målsettinger og definisjoner gitt i denne planen.


4. Evaluering, rapportering:

Evalueringen av entreprenørskapsarbeidet i skolene skal være en del av ledersamtalene i forbindelse med lederavtalen.

Oppvekstforum Fosen (OFO) skal foreta en årlig evaluering av entreprenørskapsarbeidet i grunnskolene på Fosen.

Rapportering til kommunestyret skal skje gjennom årlig tilstandsrapport for grunnskolen.