28.9.2012
1. Definisjon:
"Entreprenørskap er en dynamisk og sosial prosess, der individer, alene eller i samarbeid, identifiserer muligheter, og gjør noe med dem ved å omforme ideer til praktisk og målrettet aktivitet, det være seg sosial, kulturell eller økonomisk sammenheng."
EUs ekspertgruppe 2001
Entreprenørskap er en arbeidsmetode skolene bruker i elevenes opplæring.
Arbeidsmåten kjennetegnes ved at den:
- stimulerer elevenes kreative evner
- gir elevene ei praktisk tilnærming til opplæringa
- sikrer elevene god kunnskap om lokalsamfunnet
- inspirerer elevene til å se muligheter – og å gjøre noe med dem
2. Målsettinger:
Entreprenørskap er en grunnleggende kompetanse kommunene på Fosen ønsker å ha et særlig blikk på for at befolkningen skal utvikle livskraftige og fremtidsrettede samfunn. Evnene til å se mulighetene i omgivelsene, og ha kompetansen til å gjøre noe med dem, skal også være en drivkraft i utvikling av kultur, næringsliv og samfunn.
- Elever på barnetrinnet skal utvikle evne til å stole på seg selv, ta ansvar, tillate seg å prøve og feile og utvikle kreativitet og forskertrang
- Elever på ungdomstrinnet skal utvikle ferdigheter som idéutvikling, problemløsing, beslutningstaking, gjennomføring, evaluering og nettverksbygging
- Elever på begge hovedtrinn skal få øvelse i entreprenørskap som kan munne ut i elevbedrifter
- Entreprenørskap skal knyttes opp mot fag både på barnetrinnet og ungdomstrinnet og skal bidra til at alle elever får tilpassede arbeidsoppgaver og muligheter til å nå læringsmålene
- Entreprenørskapsarbeidet skal synliggjøres i forbindelse med lokale presentasjoner, gjerne knyttet til de videregående skolene.
3. Ansvar og forpliktelser:
Det skal opprettes et "Entreprenørskapsnettverk Fosen", som skal være et forum for utvikling og synliggjøring av det entreprenørskapsarbeidet som foregår i skolene på Fosen til enhver tid. Nettverket består av en skoleleder og en lærer fra hver fosenkommune. Nettverket møtes 2 ganger årlig.
Rektor skal sørge for at entreprenørskapsarbeidet blir synliggjort i klassetrinnenes årsplaner og arbeidsplaner.
Oppvekstsansvarlig i kommunen skal se til at skolene arbeider med entreprenørskap i tråd med målsettinger og definisjoner gitt i denne planen.
4. Evaluering, rapportering:
Evalueringen av entreprenørskapsarbeidet i skolene skal være en del av ledersamtalene i forbindelse med lederavtalen.
Oppvekstforum Fosen (OFO) skal foreta en årlig evaluering av entreprenørskapsarbeidet i grunnskolene på Fosen.
Rapportering til kommunestyret skal skje gjennom årlig tilstandsrapport for grunnskolen.