18. sep. 2013

Sameprosjektet i Bjugn

Sameprosjektet er et praksisrelatert undervisningsopplegg for 9.trinn ved Botngård skole som gjennomføres over en treukers periode hver høst. Målet er å presentere hovedtrekk ved historia og kulturen til samene fra dansketida, og drøfte forholdet deres til storsamfunnet, og vise hovedtrekk ved det samiske samfunn i dag. Sameprosjektet ble nominert til Trøndsk-prisen i 2011, og årets sameprosjekt er det trettende på like mange år.

Etter en felles oppstart med elevene er den praktiske delen lagt opp i bredt samarbeid med samene, og elevene velger selv tema til fordypning. Dette samarbeidet har base på Dragavatnet - en alternativ læringsarena bygd opp av elever gjennom flere år. Arenaen på Dragavatnet ligger ved et vatn med fiskemuligheter, har en stor gapahuk og er tilrettelagt med innhegning for reinsdyr. 

Aktiviteter og læringsmål for elevene innbefatter blant annet overnatting i lavvo, dagsbesøk fra trinnet, lassokasting, slakting av rein, jakt og fiske, matlaging og duodji. Elevenes erfaringer og arbeid munner ut i en elevpresentasjon som blir gitt individuell karakter. Presentasjonsformene varierer - det kan være film, foredrag, veggavis, PowerPoint osv. Presentasjonen observeres og evalueres av lærerne på trinnet, medelever gir også tilbakemelding. I tillegg blir duodji-kunsten utstilt både på og utenfor skolen.

Ansvarlig lærer: Halvar Rødsjø